Αν είσαι ένας επαγγελματίας και θέλεις να ξεκινήσεις να παρέχεις υπηρεσίες σε άλλους, και ψάχνεις τρόπο τιμολόγησης, αυτό το άρθρο σε ενδιαφέρει. Δεν έχει σημασία που πουλάς, ούτε τι υπηρεσίες παρέχεις. Digital marketing, εκπαίδευση, ζωγραφική, online products & services, software, software as a service, consultation; Δες παρακάτω πως να ξεκινήσεις να τιμολογείς στήνοντας τη δική σου επιχείρηση.
Υπάρχει η λάθος αντίληψη οτι η δημιουργία έδρας ειναι το πρώτο που πρέπει να κάνει κάποιος που επιχειρεί. Λάθος. Το πρώτο που θα έπρεπε να ενδιαφέρει έναν επαγγελματία ή επιχειρηματία είναι να βρει πελάτες και να έχει κάποια πιθανά έσοδα. Πριν κάνετε τον κόπο να στήσετε μία επιχείρηση και να αρχίσετε τα έξοδα συντήρησής της, βρείτε πελάτες. Το στήσιμο μίας επιχείρησης και άρα φορολογικής έδρας είναι ένα happy to have problem γιατί θα το κάνετε αφού έχετε πελάτες και άρα λόγο.
Όσο δεν έχεις επιχείρηση/έδρα, κάνεις με τους πελάτες σου ένα ιδιωτικό συμφωνητικό με τα δικά σου προσωπικά στοιχεία, που περιγράφει τις υποχρεώσεις σου και τις αμοιβές σου κατόπιν έκδοσης οποιουδήποτε νόμιμου παραστατικού. Πολλοί θεωρούν οτι δεν μπορούν να υπογράψουν συμφωνητικό αν δεν έχουν ήδη επιχείρηση και άρα στοιχεία τιμογόγησης κάτι που είναι λάθος. Το συμφωνητικό μπορεί να αναφέρει οτι το παραστατικό θα δοθεί στο μέλλον ή οτι θα το εκδώσει κάποιος άλλος (που θα κόβει για λογαριασμό σου) ή οτι θα πληρωθείς με απλή απόδειξη είσπραξης. Το ποιος κόβει τελικά το παραστατικό είναι θέμα φορολογικό και όχι νομικό.
Οι περισσότεροι ελεύθεροι επαγγελματίες/freelancers στην αρχή πληρώνονται μαύρα. Αυτό είναι λύση ανάγκης αλλά κακή πρακτική. Άλλοι επιλέγουν την απόδειξη είσπραξης (κόβεται από από τον πελάτη σας προς εσάς για να δικαιολογήσει τα έξοδα του προς κάποιον). Αυτό σας περιορίζει γιατί δεν επιτρέπει μεγάλα ποσά ετησίως αλλά είναι νόμιμο. Συμβουλευτείτε έναν καλό λογιστή για αυτά.
Αργότερα υπάρχουν δύο επιλογές: 1) βρίσκετε κάποιον τρίτο με υπάρχουσα επιχείρηση και παρόμοιο αντικείμενο να κόβει παραστατικά και του πληρώνετε τον φόρο που αναλογεί στο παραστατικό (νόμιμη πρακτική αλλά κουραστική γιατί κάποιος άλλος κάνει τα λογιστικά για εσάς) ή 2) χρησιμοποιείτε υπηρεσίες virtual έδρας και τιμολόγησης που κάνουν ακριβώς αυτό (τις οποίες αναλύω παρακάτω).
Είναι φυσικό να ξεκινήσετε έτσι μέχρι να δείτε οτι έχετε ένα σταθερό εισόδημα και άρα αξίζει τον κόπο να στήσετε επιχείρηση. Αν και όταν η δουλειά σοβαρέψει και δείτε οτι έχετε 1–2 πελάτες με σταθερό εισόδημα τότε θα φτάσετε στο ευχάριστο πρόβλημα: “πρέπει να στήσω μία δική μου επιχείρηση ώστε να εκδίδω τα δικά μου τιμολόγια”. Ας εξηγήσουμε όμως τα βασικά για το τι είναι έδρα επιχείρησης.
Μία έδρα μιας επιχείρησης σημαίνει πρακτικά τα παρακάτω:
Ετσι η επιχείρησή σου βρίσκεται σε κάποιο κράτος, πουλάει, υπογράφει συμφωνίες, τιμολογεί, εισπράτει έσοδα και κάνει έξοδα, αποκτά περιουσία και φορολογείται στο κράτος αυτό.
Εσύ είσαι ο ιδρυτής και παράλληλα ο κύριος μέτοχος. Σου ανήκει. Εσύ μένεις οπουδήποτε, η επιχείρησή σου μπορεί να έχει έδρα οπουδήποτε αλλού.
Το που στοχεύει ή παρέχει υπηρεσίες μία επιχείρηση είναι εντελώς άσχετο με την έδρα της. Μπορεί (και πρέπει) να πουλάει παντού στον κόσμο. Μπορεί (και πρέπει) να παίρνει προμήθειες ή υπηρεσίες από παντού στον κόσμο. Μπορεί να παραδίδει προϊόντα παντού στον κόσμο. Μπορεί να έχει εργαζόμενους ή συνεργάτες παντού στον κόσμο. Μπορεί να έχει μετόχους (όπως εσένα) παντού στον κόσμο. Αυτό είναι και η βάση της ελευθερίας εμπορίου, υπηρεσιών και επιχειρηματικότητας.
Τώρα που εξηγήσαμε τα βασικά ας δούμε ποια έδρα βολεύει.
Μια “βολική” επιχειρηματική έδρα είναι αυτή η οποία καλύπτει (κατ’ εμέ) αυτά τα 4 σημαντικότατα κριτήρια:
Αναφέρω λοιπόν κάποιες λύσεις για επιλογή έδρας μιας επιχείρησης βάσει αυτών των 4 κριτηρίων που μόλις ανέφερα. Άρα θα δείτε προτάσεις για χώρες που πληρούν και τα 4 αυτά κριτήρια, όχι όλες τις πιθανές επιλογές παγκοσμίως και σαφώς όχι τις off-shore χώρες (που έχουν μηδενική φορολογία και άρα φορολογικά συμφέρουν αλλά όχι στα υπόλοιπα). Αν για παράδειγμα σας νοιάζει μόνο η φορολογία αξίζει να κοιτάξετε την Βουλγαρία, Ρουμανία, Μάλτα στην Ευρώπη ή όλες τις offshore. Δεν τα πάνε καλά όμως αυτές οι επιλογές στα υπόλοιπα που ανέφερα.
Οποιοσδήποτε Ευρωπαίος (ναι και Έλληνας) πολίτης έχει δικαίωμα να έχει όσες νόμιμες επιχειρήσεις θέλει οπουδήποτε στον κόσμο και οι εταιρίες του θα φορολογούνται νόμιμα εκεί όπου βρίσκεται η έδρα τους. Αυτός ως μέτοχος και φυσικό πρόσωπο φορολογείται πάντα εκεί που είναι η φορολογική του έδρα (π.χ. στην Ελλάδα) για τα κέρδη που εισπράττει από την επιχείρηση του αν τα εισπράττει.
Η λανθασμένη αντίληψη που υπάρχει εδώ είναι πως ένας Ευρωπαίος πολίτης ή επαγγελματίας πρέπει να κάνει έδρα στην χώρα που ζει ή στην χώρα στην οποία πουλάει τις υπηρεσίες του. ΛΑΘΟΣ. Μάλιστα πολλοί λογιστές ερμηνεύουν λάθος το άρθρο 4 του Κ.Φ.Ε. της Ελληνικής φοροτεχνικής νομοθεσίας που περιγράφει το τι θεωρείται Ελληνική επιχείρηση φορολογητέα στην Ελλάδα για να το στηρίξουν αυτό. Ένας Ευρωπαίος πολίτης μπορεί να κάνει έδρα οπουδήποτε στον κόσμο και να πουλάει οπουδήποτε στον κόσμο.
Εσύ ζεις στην Ελλάδα μεν, αλλά μπορείς να στήσεις μια επιχείρηση κάπου αλλού. Μάλιστα μπορεί και να μην φαίνεται δημοσίως οτι είσαι ιδιοκτήτης/μέτοχος της επιχείρησης αυτής αναλόγως του τι επιτρέπει η φορολογική νομοθεσία της χώρας που θα την στήσεις (π.χ. στην Κύπρο δεν φαίνεσαι εσύ ως κύριος μέτοχος και δεν είσαι εσύ ο Διευθυντής τυπικά αλλά το γραφείο που σου στήνει την εταιρία). Μπορείς να είσαι ο μοναδικός μέτοχος στην επιχείρησή σου ή να βάλεις και άλλους μετόχους. Μπορείς να είσαι εκτός απο μέτοχος και υπάλληλος ή Διευθυντής της επιχείρησής σου ή και όχι (δεν ειναι απαραίτητο οτι όταν στήνεις μια επιχείρηση και άρα είσαι μέτοχος, οτι εμφανίζεσαι και ως υπάλληλος της επιχείρησής σου — δυο διαφορετικά πράγματα.
Άρα δεν έχει καμία σχέση το που είναι η δική σου νόμιμη φορολογική κατοικία (στην χώρα όπου εισαι εγγεγραμμένος δηλαδή) με το που είναι η νόμιμη φορολογική κατοικία/έδρα της επιχείρησής σου (στην χώρα στην οποία είναι εγγεγραμμένη δηλαδή). Δυο διαφορετικά πράγματα. Ο καθένας φορολογείται στην έδρα του για τα δικά του εισοδήματα. Νομίζω το εμπεδώσαμε.
Όπως ανέφερα παραπάνω μία καλή λύση για αρχή είναι η εικονική έδρα γιατί σας επιτρέπει να εκδίδετε τα πρώτα τιμολόγια ως Ελ. Επαγγελματίας. Γράφεσαι σε μία υπηρεσία που σου δίνει την δυνατότητα να ‘νοικιάσεις’ την δική τους επιχείρηση ως εικονική επιχείρηση και να υπογράφεις συμβάσεις μέσω αυτών όπως και να εκδίδεις τιμολόγια σε άλλους μέσω αυτών. Όλα online. Τέτοιες υπηρεσίες είναι η Winglio, η Rentacompany.com, ή Εσθονική XOLO την οποία και συστήνω. Αυτές οι υπηρεσίες σου προσφέρουν νόμιμη έδρα στην Ευρώπη (συνήθως στην Ιρλανδία ή την Εσθονία), καταχώριση στο VIES (το Ευρωπαϊκό μητρώο για ΦΠΑ δηλαδή), κάρτα αναλήψεων και το βασικότερο: να εκδίδεις τιμολόγια όπου θέλεις όποτε θέλεις και όταν δεν θέλεις απλώς σταματάς να τους χρησιμοποιείς. Κάθε φορά που εκδίδεις τιμολόγια σε άλλους αυτοί κρατούν αυτόματα ένα ποσοστό (π.χ. η Winglio και η Rent a Company κρατούν το 6% ενώ η Xolo κρατά το 5%). And that’s it. Πολύ βολική λύση για αρχή για να είστε νόμιμοι και να μην μπειτε αμέσως στην διαδικασία να στήσετε δική σας εταιρία/έδρα.
Την Ελλάδα την γνωρίζουμε καλά. Έχει χιλιάδες φορολογικούς και γραφειοκρατικούς λόγους που δεν της επιτρέπουν προς το παρόν να είναι στις προτάσεις μου γιατί δεν πιάνει κανένα από τα 4 κριτήρια. Γραφειοκρατία, καθυστερήσεις, εμπλοκή του δημοσίου, υποχρεωτικό μηνιαίο κόστος ασφάλισης ιδιοκτητών (ΕΦΚΑ), υποχρεωτικό μηνιαίο κόστος λογιστή, υποχρέωση φυσικής έδρας με γραφείο (άρα ενοικίαση) ή με δήλωση του σπιτιού σου, υποχρεωτικά τέλη επιτηδεύματος, υψηλός κλιμακωτός φόρος εισοδήματος επιχείρησης 27%, περαιώσεις & ελέγχους, υποχρεωτική επαφή με το δημόσιο και άρα διαφθορά, προκαταβολή φόρου εισοδήματος για την επόμενη χρονιά (whaaat?), υποχρέωση διατήρησης βιβλίων και παραστατικών για ελέγχους στο μέλλον (δηλαδή χαρτούρα για αρκετά χρόνια), κάκιστο επενδυτικό καθεστώς άβολο για τον επιχειρηματία και τον επενδυτή, κάκιστο νομικό/ποινικό σύστημα όσο αφορά τις επιχειρήσεις άβολο για τον επιχειρηματία, κάκιστο και ακριβό σύστημα μισθοδοσίας (14 μισθοί και υψηλότατες ασφαλιστικές εισφορές), πολύ κακό σύστημα κατοχύρωσης intellectual property που μάλιστα δεν αναγνωρίζεται έξω, και βέβεια κάκιστο valuation (αποτίμηση αξίας) χωρίς αντικειμενικά κριτήρια για την επιχείρησή σου και άρα όταν θα θέλεις να σηκώσεις χρήματα από επενδυτή θα σε αποτιμήσουν μόνο λογιστικά (έσοδα/κέρδη) και βάσει αυτού θα σου πάρουν ένα ποσοστό από την επιχείρηση σου ενώ στην Αμερική μπορεί η επιχείρησή σου να έχει μεγάλη αξία και αποτίμηση γιατί αποτιμούν βάσει 20 διαφορετικών κριτηρίων. Άρα no thanks. Και βέβαια σαν να μην φτάνουν όλα αυτά ποτέ δεν ξέρεις τι θα ξημερώσει γιατί οι νόμοι αυτοί αλλάζουν συνεχώς. Παρόλα αυτά αν επιμένεις να κάνεις κατι στην Ελλάδα κάνε μία ΙΚΕ. H πιο βολική, εύκολη και φτηνή μορφή. Έχει όμως το 90% απο τα παραπάνω προβλήματα με το “καλήμερα σας”. Good luck with that. Μία ΙΚΕ θα χρειαστείς όμως σίγουρα αν και ΟΤΑΝ αποφασίσεις να προσλάβεις Έλληνες υπαλλήλους.
Τι ακριβώς περιμένεις να σου πει ένας επαγγελματίας που εργάζεται στην Ελλάδα δηλαδή; “Άσε με εμένα και πήγαινε αλλού που είναι καλύτερα;” Όχι δεν θα σου το πει. Επίσης δεν γνωρίζει όλα αυτά που συζητάμε εδώ περί έδρας έξω.
Η Ελλάδα δεν μπορει να φορολογήσει το εισόδημα μίας ξένης εταιρίας που βρίσκεται και ήδη φορολογείται έξω ακόμη και αν ο μέτοχος της κατοικεί στην Ελλάδα. Είναι αδύνατο και σαφώς παράνομο μία επιχείρηση που πληρώνει φόρο στην χώρα της να πρέπει να πληρώνει φόρο και σε άλλες άλλες χώρες γιατί έτσι.
Οι χώρες ανταλλάσσουν μεν στοιχεία μετόχων για λόγους διαφάνειας, και με εντολή εισαγγελέα αυτά εξετάζονται αν γίνονται εγκλήματα (π.χ ξέπλυμα χρήματος). Δεν συζητάμε κάτι τέτοιο εδώ όμως.
Άρα θα διαβάσετε και θα ακούσετε πολλά τέτοια ωραία. Με λίγα λόγια σύμφωνα με αυτά απαγορεύεται το διεθνές εμπόριο, επιχειρηματικότητα και αν τελικά το κάνεις αλλού θα πέσει ο ουρανός στο κεφάλι σου. Αγνόησε τους και προχώρα. Το θυμίζω ξανά:
Οποιοσδήποτε Ευρωπαίος πολίτης έχει δικαίωμα να έχει όσες νόμιμες εταιρίες θέλει οπουδήποτε στον κόσμο. Οι εταιρίες του φορολογούνται νόμιμα για τα κέρδη τους εκεί όπου βρίσκονται και ο Έλληνας φορολογείται στην Ελλάδα όταν και αν εισπράτει κέρδη απο την επιχείρησή του. Και τα δύο νόμιμα.
Σου συστήνω να βρεις έναν σοβαρό Έλληνα λογιστή/φοροτεχνικό ο οποίος κατανοεί τι εστί έδρα και φορολογία αλλού, κατανοεί την διαφορά φορολογίας επιχειρήσεων σε σχέση με τα φυσικά πρόσωπα, κατανοεί τον Ελληνικό φοροτεχνικό κώδικα. Θα σου εξηγήσει τα πάντα χωρίς φόβο και πάθος. Και για τις έξω εταιρίες και για την σχέση τους με την Ελλάδα. Έχω βρει λίγα αλλά καλά τέτοια γραφεία στην Ελλάδα που γνωρίζουν καλά το θέμα και μάλιστα πολλοί από αυτούς μπορούν να σου στήσουν την εταιρία στο εξωτερικό. Ρώτα. Μάθε. Μην δέχεσαι εκφοβισμούς.
Πολύ βολική έδρα. Πιάνει 4 στα 4 στα κριτήρια μου (όχι όλα καλά βέβαια).
Η φορολογία είναι 12,5% στα κέρδη. Άρα έσοδα — έξοδα=κέρδη και πανω σε αυτά 12,5% φόρος. Αυτό.
Η φορολογία εισπράξεων κερδών από τους μετόχους (αν εσύ δηλαδή πάρεις χρήματα από την εταιρία σου και τα μεταφέρεις στην προσωπική σου τράπεζα) είναι 0%.
Θα στείλετε το διαβατήριο σας σε ένα ειδικευμένο γραφείο και σε 1–2 μέρες θα έχετε 1) όνομα, 2) έδρα, 3) εταιρικό τραπεζικό λογαριασμό, 4) κάρτα debit, 5) σφραγίδα, 6) νόμιμο καταστατικό, 7) εγγραφή στο VIES της κοινότητας. Ξεκινάτε να τιμολογείτε!
Για στήσιμο εταιρίας και τραπεζικού λογαριασμού θα πληρώσετε από 1,200€-4,000€ μία φορά στην αρχή (ανάλογα το γραφείο).
Το ετήσιο κόστος σας για αμοιβές τους γραφείου που θα σας εξυπηρετεί και κάνει όλες τις δηλώσεις σας είναι από 1,200€-4,000€ (σε χρεώνουν λίγα ή πολλά ανάλογα πόσα τιμολόγια εσόδων/εξόδων έχεις).
Ναι. Το καταστατικό επιτρέπει σχεδόν τα πάντα. Νομίζω δεν επιτρέπει μόνο οικοδομικές εργασίες ή ιατρικές υπηρεσίες.
Κόβετε τα τιμολόγιά σας με οποιαδήποτε online tool τιμολόγησης ή μόνοι σας από τον υπολογιστή σας και τα στέλνετε σε πελάτες σας. Αυτοί κάνουν έμβασμα προς τον λογαριασμό της εταιρίας σας.
Κάθε μήνα και στο τέλος της χρονιάς αποθηκεύετε τα τιμολόγια εσόδων/εξόδων και κρατάτε τα πάντα σε ένα excel. Στο τέλος της χρονιάς το γραφείο σας τα μετράει, κάνει δήλωση και βγάζει τον φόρο που η επιχείρηση σας θα πληρώσει. Αν έχετε online λογιστικό πρόγραμμα τα παίρνει από εκεί.
Ένα online λογιστικό πρόγραμμα όπως το Quick Books το οποίο συνδέεται με την τράπεζα σου και υπολογίζει αυτόματα τα έσοδα, έξοδα, κέρδη. Αρκεί όλα να γίνονται με την κάρτα σου ή τον τραπεζικό λογαριασμό σου. Δίνεις πρόσβαση στον λογιστή σου και όλα έτοιμα. Μάλιστα με το Quick Books κόβεις και στέλνεις και τα τιμολόγια σε πελάτες και όταν κατατεθούν τα χρήματα τα καταχωρεί αυτόματα στο σύστημα!
Ναι.
Δεν απαιτείται φυσικό γραφείο εκεί. Μπορείς να εργάζεσαι με ένα laptop απ όπου θέλεις στον κόσμο. Συμβουλέψου τους ειδικούς σε ποιες και μόνο περιπτώσεις απαιτείται φυσική παρουσία (π.χ. αν προσλάβεις κόσμο εκεί ή αν προσλάβεις τον εαυτό σου εκεί).
Σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης. Μπορείτε να έχετε οποιαδήποτε online τράπεζα (πχ Revolut, N26 ή Wise την οποία και προτείνω). Εδώ τις συγκρίνετε όλες για να διαλέξετε την καλύτερη τράπεζα.
Για να πάρεις εσύ χρήματα από την εταιρία σου κάνεις αναλήψεις με την debit κάρτα σου από τον εταιρικό λογαριασμό σου από οποιαδήποτε ΑΤΜ στον κόσμο (π.χ. από την Ελλάδα) ή εμβάζεις από τον εταιρικό λογαριασμό σου χρήματα προς τον προσωπικό λογαριασμό σου στην Ελλάδα. Αυτά περνούν ως κέρδη μετόχων.
Άρα εάν η επιχείρηση σου έχει κέρδη εσύ ως μέτοχος μπορείς να τα πάρεις (όλα ή μέρος τους) στο τέλος της χρονιάς ή μέσα στην χρονιά ανά πάσα στιγμή.
Στην Κύπρο δεν φορολογείται όπως είπαμε ο διαμοιρασμός κερδών προς τους μετόχους (0% φόρος μερισμάτων) άρα δεν θα πληρώσεις επιπρόσθετο φόρο.
Ναι. Εσυ ως Έλληνας φορολογούμενος, έχεις την φορολογική υποχρέωση να δηλώσεις στην τοπική εφορία σου (π.χ. στην Ελλάδα) το ποσό που εισέπραξες από κέρδη σε εταιρίες στις οποίες είσαι μέτοχος.
Προσοχή: δηλώνεις μόνο τα κέρδη που θα πάρεις (αν τα πάρεις) από την εταιρία σου ως μέτοχος. Όχι όλα τα κέρδη της επιχείρησης. Αυτά δηλώνονται στην δήλωσή στο σημείο Δ1.2 ‘Μερίσματα απο αλλοδαπή’.
Η φορολογία κερδών από μερίσματα στην Ελλάδα είναι 5% (ήταν 15% παλιότερα αλλά άλλαξε το 2020 και έγινε 5%).
Επείδη όμως υπάρχει σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας μεταξύ Ευρωπαϊκών κρατών θα αφαιρεθεί ο φόρος που η επιχείρησή σου έχει ήδη πληρώσει στην άλλη χώρα για αυτά τα κέρδη!
Αυτο σημαίνει οτι δεν θα πληρώσεις απολύτως τίποτα στην Ελλάδα ως Έλληνας μέτοχος!
Η εταιρία σου μπορεί και να σε προσλάβει νόμιμα ως υπάλληλο και άρα να σου δίνει ΚΑΙ μισθό αλλά αυτό είναι αρκετά πιο πολύπλοκο γιατί απαιτεί η εταιρία να έχει γραφεία στην Κύπρο, εσύ να νοικιάζεις σπίτι εκεί, η εταιρία να πληρώνει και τις ασφαλιστικές εισφορές εκει για εσένα, και εσύ να περνάς κάποιες μέρες τον χρόνο εκεί. Γίνεται αν το θες και αυτό παρόλα αυτά. Συμβουλευτείτε τους ειδικούς γι’ αυτή την περίπτωση.
Άρα για 100,000€ έσοδα και αν δεν έχεις κανένο απολύτως έξοδο και άρα όλα αυτά είναι κέρδη, η εταιρία σου θα πληρώσει στην Κύπρο 12,500€.
Αν εσύ ως μέτοχος πάρεις όλα τα κέρδη και τα φέρεις στην Ελλάδα (τα 87,500€ που έμειναν δηλαδή), δεν πληρώνεις τίποτα πρόσθετο.
Πολύ βολική έδρα. Πιάνει 4 στα 4 στα κριτήρια μου.
Η φορολογία είναι 0% στα κέρδη. Ναι ΜΗΔΕΝ. Άρα έσοδα — έξοδα=κέρδη και πανω σε αυτά 0% φόρος. Θα σε βολέψει τρελά αν δεν θέλεις να παίρνεις κέρδη στην Ελλάδα.
Η φορολογία εισπράξεων κερδών από τους μετόχους (αν εσύ δηλαδή πάρεις χρήματα από την εταιρία σου και τα μεταφέρεις στην προσωπική σου τράπεζα) είναι 20%. Πληρώνεις 20% για ότι παίρνεις εσυ μόνο όχι για ότι βγάζει η εταιρία σου.
Το αναλαμβάνουν πολλοί online αλλά μία εξαιρετική υπηρεσία που την είδαμε και πιο πάνω είναι το Xolo. Κάνεις λογαριασμό, στήνεις επιχείρηση, παίρνεις και την ψηφιακή κάρτα του πολίτη (απαιτείται για να στήσεις Εσθονική επιχείρηση). Η διαδικασία επιχείρησης κρατά μισή ώρα, η διαδικασία όμως της κάρτας κρατά έως έναν μήνα και θα πρέπει να την παραλάβεις από την Εσθονική Πρεσβεία στην Ελλάδα. Στο τέλος θα έχετε 1) όνομα, 2) έδρα, 3) εταιρικό τραπεζικό λογαριασμό, 4) κάρτα debit, 5) νόμιμο καταστατικό, 7) εγγραφή στο VIES της κοινότητας. Σας συστήνω να ΜΗΝ στήσετε τράπεζα στην Εσθονία (ασχέτως τι λέει η Xolo) και να στήσετε πάλι λογαριασμό σε κάποια από τις γνωστές virtual τράπεζες. Αν θέλετε βέβαια τράπεζα εκεί θα πρέπει να πεταχτείτε στο Tallinn ένα ταξιδάκι για να υπογράψετε αυτοπροσώπως γιατί η Εσθονική τράπεζα θέλει να σας δει από κοντά.
Δεν υπάρχει.
Θα πληρώνετε ανά μήνα μία συνδρομή στο Xolo για να έχετε την εταιρία.
Το ετήσιο κόστος σας για αμοιβές τους γραφείου που θα σας κάνει τις δηλώσεις σας είναι από 500€-1,500€ (σε χρεώνουν λίγα ή πολλά ανάλογα πόσα τιμολόγια εσόδων/εξόδων έχεις).
Ναι. Το καταστατικό επιτρέπει σχεδόν τα πάντα εκτός απο φυσικές υπηρεσίες και προϊόντα. Η Εσθονία δίνει αυτές τις παροχές μόνο αν παρέχετε online products & services.
Κόβετε τα τιμολόγιά σας με οποιαδήποτε online tool τιμολόγησης ή μόνοι σας από τον υπολογιστή σας και τα στέλνετε σε πελάτες σας. Αυτοί κάνουν έμβασμα προς τον λογαριασμό της εταιρίας σας.
Κάθε μήνα και στο τέλος της χρονιάς αποθηκεύετε τα τιμολόγια εσόδων/εξόδων και κρατάτε τα πάντα σε ένα excel. Στο τέλος της χρονιάς το γραφείο σας τα μετράει, κάνει δήλωση και βγάζει τον φόρο που η επιχείρηση σας θα πληρώσει. Αν έχετε online λογιστικό πρόγραμμα τα παίρνει από εκεί.
Ένα online λογιστικό πρόγραμμα όπως το Quick Books το οποίο συνδέεται με την τράπεζα σου και υπολογίζει αυτόματα τα έσοδα, έξοδα, κέρδη. Αρκεί όλα να γίνονται με την κάρτα σου ή τον τραπεζικό λογαριασμό σου. Δίνεις πρόσβαση στον λογιστή σου και όλα έτοιμα. Μάλιστα με το Quick Books κόβεις και στέλνεις και τα τιμολόγια σε πελάτες και όταν κατατεθούν τα χρήματα τα καταχωρεί αυτόματα στο σύστημα!
Ναι.
Δεν απαιτείται φυσικό γραφείο εκεί. Μπορείς να εργάζεσαι με ένα laptop απ όπου θέλεις στον κόσμο. Συμβουλέψου τον λογιστή σου εκεί σε ποιες και μόνο περιπτώσεις απαιτείται φυσική παρουσία (π.χ. αν προσλάβεις κόσμο εκεί ή αν προσλάβεις τον εαυτό σου εκεί).
Σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης. Μπορείτε να έχετε οποιαδήποτε online τράπεζα (πχ Revolut, N26 ή Wise την οποία και προτείνω). Εδώ τις συγκρίνετε όλες για να διαλέξετε την καλύτερη τράπεζα.
Ναι. Εσυ ως Έλληνας φορολογούμενος, έχεις την φορολογική υποχρέωση να δηλώσεις στην τοπική εφορία σου (π.χ. στην Ελλάδα) το ποσό που εισέπραξες από κέρδη σε εταιρίες στις οποίες είσαι μέτοχος.
Προσοχή: δηλώνεις μόνο τα κέρδη που θα πάρεις (αν τα πάρεις) από την εταιρία σου ως μέτοχος. Όχι όλα τα κέρδη της επιχείρησης. Αυτά δηλώνονται στην δήλωσή στο σημείο Δ1.2 ‘Μερίσματα απο αλλοδαπή’.
Η φορολογία κερδών από μερίσματα στην Ελλάδα είναι 5% (ήταν 15% παλιότερα αλλά άλλαξε το 2020 και έγινε 5%).
Επείδη όμως υπάρχει σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας μεταξύ Ευρωπαϊκών κρατών θα αφαιρεθεί ο φόρος που η επιχείρησή σου έχει ήδη πληρώσει στην άλλη χώρα για αυτά τα κέρδη!
Αυτο σημαίνει οτι δεν θα πληρώσεις απολύτως τίποτα στην Ελλάδα ως Έλληνας μέτοχος!
Η εταιρία σου μπορεί και να σε προσλάβει νόμιμα ως υπάλληλο και άρα να σου δίνει ΚΑΙ μισθό. Γίνεται αν το θες. Συμβουλευτείτε το Xolo γι’ αυτή την περίπτωση.
Άρα για 100,000€ έσοδα και αν δεν έχεις κανένο απολύτως έξοδο και άρα όλα αυτά είναι κέρδη, η εταιρία σου θα πληρώσει στην Εσθονία 0€.
Αν εσύ ως μέτοχος πάρεις όλα τα κέρδη και τα φέρεις στην Ελλάδα (τα 100,000€ δηλαδή), πληρώνεις στην Εσθονία 20,000€ (και κάτι ψιλά γιατί οι Εσθονοί υπολογίζουν τον φόρο με την λογική 20/80 όχι 20/100.
Πολύ βολική έδρα. Πιάνει 4 στα 4 στα κριτήρια μου.
Η φορολογία είναι 21% στα κέρδη. Δυστυχώς υψηλή. Ήταν χαμηλότερη και κλιμακωτή, ξεκινούσε από 0% αλλά το πηγε ο Trump για όλους στο 21%. Άρα έσοδα — έξοδα=κέρδη και πανω σε αυτά 21% φόρος. Το Delaware state δεν έχει άλλη φορολογία έχει μόνο ένα τέλος 400$/έτος.
Η φορολογία εισπράξεων κερδών από τους μετόχους (αν εσύ δηλαδή πάρεις χρήματα από την εταιρία σου και τα μεταφέρεις στην προσωπική σου τράπεζα) είναι 0% μέχρι τα $40.000. Μετά πληρώνεις κλιμακωτά.
Θα μπείτε στο Atlas μία υπηρεσία της Stripe θα κάνετε λογαριασμό και σε μισή ώρα θα έχετε 1) όνομα, 2) έδρα, 3) εταιρικό τραπεζικό λογαριασμό, 4) κάρτα debit, 5) νόμιμο καταστατικό, 6) ΕΙΝ#. Όλα γίνονται αυτόματα online ακόμη και οι υπογραφές. Μάλιστα μαζι με την εταιρία έχεις και το σύστημα για πελάτες, τιμολόγια, συνδρομές κτλ. Όλα σε ένα.
Εναλλακτικά μπορείτε να προσλάβετε κάποιον να σας το κάνει με το χέρι όπως πχ το Incorporate.
Για στήσιμο εταιρίας και τραπεζικού λογαριασμού θα πληρώσετε από 500$ μία φορά στην αρχή.
Το ετήσιο κόστος σας για αμοιβές του λογιστή που θα σας εξυπηρετεί και κάνει όλες τις δηλώσεις σας είναι από 400€-1,500€ (ανάλογα το γραφείο και όχι ανάλογα τις συναλλαγές γιατί όλα στην Αμερική είναι online δεν περνάς χαρτιά πουθενά σε Excel, τα παίρνουν αυτόματα από την τράπεζα ή το Stripe).
Ναι. Το καταστατικό επιτρέπει σχεδόν τα πάντα.
Κόβετε τα τιμολόγιά σας με οποιαδήποτε αυτόματη υπηρεσία τιμολόγησης ή μόνοι σας από τον υπολογιστή σας και τα στέλνετε σε πελάτες σας. Αυτοί κάνουν έμβασμα προς την εταιρία σας.
Ναι.
Δεν απαιτείται φυσικό γραφείο εκεί. Μπορείς να εργάζεσαι με ένα laptop απ όπου θέλεις.
Το Atlas θα σας φτιάξει λογαριασμό στο Silicon Valley Bank στην Αμερική αλλά μετά μπορείτε να πάτε σε οποιαδήποτε online τράπεζα (πχ Revolut, Wise, N26 κτλ). Εδώ τις συγκρίνετε όλες για να διαλέξετε την καλύτερη τράπεζα να γλυτώνετε τα έξοδα.
Κάθε μήνα να αποθηκεύετε τα τιμολόγια εσόδων/εξόδων. Στο τέλος της χρονιάς το γραφείο σας τα μετράει, κάνει δήλωση και βγάζει τον φόρο που η επιχείρηση σας θα πληρώσει στο Αμερικάνικο Κράτος τον οποίο και μεταφέρετε με έμβασμα.
Αν θέλεις να κάνεις αναλήψεις από τον εταιρικό λογαριασμό σου από οποιαδήποτε ΑΤΜ στον κόσμο (π.χ. από την Ελλάδα), τα χρήματα αυτά περνούν ως έξοδα της επιχείρησης/μετόχων και άρα στα μερίσματα. Αν θέλεις να τα εμβάσεις στον Ελληνικό λογαριασμό σου επίσης.
Εάν η επιχείρηση σου έχει κέρδη και εσύ ως μέτοχος θέλεις να τα πάρεις μπορείς να τα εισπράξεις όλα ή μέρος τους στο τέλος της χρονιάς. Στην Αμερική (Delaware state) δεν φορολογείται ο διαμοιρασμός κερδών προς τους μετόχους (μέχρι τα 40,000$ μετά πάει κλιμακωτά) άρα δεν θα πληρώσεις επιπρόσθετο φόρο (0% φόρος μερισμάτων).
Να σε προσλάβει νόμιμα η εταιρία σου είναι δύσκολο γιατι θα πρέπει να σου βγάλει visa εργασίας στην Αμερική. Mission impossible. Σαφώς μπορείτε να το προσπαθήσετε.
Άρα για 100,000€ έσοδα και αν δεν έχεις κανένο απολύτως έξοδο και άρα όλα είναι κέρδη, η εταιρία σου θα πληρώσει 21,000€.
Προφανώς υπάρχουν δεκάδες χώρες. Ψάξε το εταιρικό και φορολογικό καθεστώς κάθε χώρας ξεχωριστά.
Πολύ καλή είναι η Μάλτα, το Λουξεμβούργο, η Ιρλανδία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία. Δεν είναι καλύτερες απο Κύπρο, Εσθονία και Αμερική βάσει των 4 κριτηρίων που ανέφερα αλλά κερδίζουν σε επί μέρους στοιχεία.
Δες την φορολογία όλων των χωρών εδώ αλλά μην κοιτάς μόνο φορολογία, έλεγξε και τα υπόλοιπα (π.χ. την υποχρέωση για γραφείο, την φορολογία μερισμάτων και τα έξοδα σύστασης και διατήρησης της εταιρίας).
Π.χ. η Μάλτα έχει την χαμηλότερη φορολογία (10%), αλλά σε υποχρεώνει να έχεις γραφείο και έναν (1) τουλάχιστον τοπικό υπάλληλο εκεί. Άρα το κόστος ανεβαίνει. Σαφώς όμως θα σε βολέψει περισσότερο αν είχες σκοπό να επεκταθείς στην Μάλτα και να προσλάβεις υπάλληλο έτσι και αλλιώς.
Προφανώς. Αν ψάξεις το εταιρικό και φορολογικό καθεστώς κάθε χώρας ξεχωριστά θα βρεις πολλές άλλες επιλογές σε off-shore προορισμούς με 0% σε όλα, όπως ο Panama, Bahamas, Belize (εδώ όλες).
Η έδρα σε off-shore όμως έχει πολλές grey areas και δεν το προτείνω γι’ αυτό που συζητάμε. Μάλιστα τα γραφεία που στήνουν μία Κυπριακή μπορούν να σου στήσουν και μία off-shore company. Συμβουλέψου τους ειδικούς.
Enjoy and focus on your business. 🙂
Αφήστε το σχόλιό σας